Missie en visie

 

Visie op leren

Visie op het leren organiseren

Op de SGS zien we leren = denken. De leerkracht activeert de zone van de naaste ontwikkeling waardoor deze de horizon van het kind verbreedt. Ons onderwijs is niet volgend van aard, maar stimuleert de ontwikkeling van kinderen. 


Naast een beredeneerd aanbod van materiaal staat de leerkracht centraal. Een leerkracht die de horizon van leerlingen verruimt door gesprekken te voeren uitdagende vragen te stellen en de leerlingen helpt hun gedachten uit te drukken.


De  visie op leren is gebaseerd op de theorie van Galperin.

Galperin (1902-1988) maakte deze visie op leren verder praktisch voor het onderwijs. Hij ontdekte dat aan de basis van mentale handelingen (bijvoorbeeld een som uit het hoofd oplossen) concreet en verbaal denken ligt. Door het concrete handelen te vervangen door kijken en spreken (eerst hardop, dan zachtjes in jezelf) komt het geleerde pas echt goed ‘tussen de oren’. En de taak van de leerkracht volgens deze visie? Eenvoudig gezegd: de leerkracht helpt de leerlingen de trap op te lopen, voorzichtig, niet te gehaast en zeker niet door treden over te slaan.

Op de SGS organiseren we leren we middels een rooster van vier lange dagen van 8.30 tot 14.30 uur en de woensdag als korte dag van 8.30 tot 12.30 uur. 


We besteden extra aandacht aan taal, omdat taal aan de basis van begrip ligt. Vooral voor onze doelgroep is het erg belangrijk om extra in te zetten op woordenschat en begrip. Dit doen we middels extra woordenschat aanbod en close reading van teksten die aansluiten bij de thema’s van andere vakken. Op de SGS werken we daarom thematisch. Omdat we actieve en betrokken leerlingen willen, kiezen we voor de methode Faqta waar de stof op een interactieve manier wordt aangeboden. Ook expressie wordt gekoppeld zodat het begrip bij leerlingen verstevigd wordt. 


Op de SGS vinden we structuur belangrijk omdat dit bijdraagt aan voorspelbaarheid. De cognitieve leerpsychologie vertelt ons dat structuur en voorspelbaarheid bijdragen aan het opslaan van nieuwe informatie. 


Op de SGS gebruiken we EDI als didactiek om een heldere instructie te geven. Tijdens een instructieles bieden we maximaal 1 nieuw doel aan en differentiëren we op basis van controle van begrip. Ook dit draagt bij aan het opslaan van nieuwe informatie. 


Op de SGS is onze zorg beschreven in het SOP en is een gestructureerde zorgroute geïmplementeerd. De ouder, kind en school driehoek staat centraal.


Op de SGS volgen we leerlingen middels niet-methode en methode toetsen. We analyseren toetsen en geven hier duiding aan door te onderzoeken waar op de leerlijn een kind stagneert. Deze doelen worden vervolgens, totdat ze behaald zijn, aangeboden tijdens onze Onderwijs Op Maat tijd (3 tot 4 dagen 45 minuten per moment). Wanneer kinderen meer aankunnen, wordt deze verrijking aangeboden tijdens de OOM tijd.


Op de SGS vinden we het belangrijk dat alle kinderen, hun ouders en medewerkers zich veilig, gehoord en gezien voelen. We werken daarom met de Kanjer methode, geven dharma, yoga en voeren we regelmatig gesprekken met elkaar. 

 

 

Visie op professionaliteit

Visie op veranderen en verankeren

Op de SGS stellen we hoge eisen aan de kwaliteit van onze leerkrachten en stellen we ons professioneel op. 


We werken op basis van een onderwijskundig gedeelde visie en bij elk besluit nemen we onze visie als basis. 


Rollen en taken zijn duidelijk en er heerst een cultuur waarin we ons veilig voelen om feedback te geven. 


Lesobservaties koppelen we aan het professionaliseren, zo professionaliseert elk teamlid zich naar zijn eigen behoefte. 



Op de SGS vinden we het belangrijk om regelmatig ons werk te evalueren. Wat goed is behouden we of maken we beter, wat beter kan passen we aan. Dit doen we tweewekelijks middels teamoverleggen en  maandelijkse middels kwaliteitsoverleggen tussen de directie en de kwaliteitsfunctionaris van het bestuur. 


Elke dag evalueren leerkrachten hun dag en gebruiken ze deze informatie om de volgende dag meer uit het onderwijs te halen. 


Elke maand evalueren leerkrachten de doelen die zij aan hebben geboden in de Onderwijs Op Maat tijd en gebruiken deze evaluatie om een nieuwe OOM periode in te richten. 


Elk half jaar evalueren we onze opbrengsten en bepalen we middels een plan van aanpak de koers voor het komende half jaar.