Groep 8

Van harte welkom op onze klassensite

 

Hier kunt u allerlei informatie vinden over onze groep en de leuke foto's van de verschillende activiteiten van dit schooljaar bekijken. We gaan er samen een heel leerzaam jaar van maken.

Langs deze weg wens ik alle kinderen een mooi en succesvol jaar toe in groep 8.

Veel lees en kijkplezier.

 

Juf Shanti

 

 

BERICHTEN

14 dec 2020 - De Kanjertraining
 Kanjertraining

De volgende oefeningen van de Kanjertraining hebben als doel: 

- Het samenwerken bevorderen

- Het vertrouwen in elkaar versterken

 

Boekensteun
De leerlingen staan in tweetallen tegenover elkaar staan met de handen tegen elkaar aan.
Ze doen steeds een klein stapje naar achteren. Zover dat het voor beide kinderen nog goed voelt en je elkaar nog steun kunt bieden.
Als ze niet meer verder kunnen, gaan ze terug naar het midden en proberen het dan nog een keer met een ander kind en kijken hoe het dan gaat.

In balans
De leerlingen gaan in tweetallen bij elkaar staan en geven elkaar een hand.
Ze gaan dan op één been staan, proberen elkaar uit balans te trekken of duwen met de hand die ze vast hebben.
Gaat de ander op twee benen staan? Dan heeft hij of zij een punt. Wie kan er als eerste 5 punten halen? Ze wisselen daarna daarna van tweetal en proberen het nog eens.
Variatie: Proberen met de losse hand op de rug.
Komt je hand van de rug dan heeft de ander ook een punt.
 

Hieronder staan enkele foto's van de oefeningen:


06 dec 2020 - Sinterklaasviering
De sinterklaasviering op donderdag 3 december was een groot succes. De Goedheiligman heeft de school met Piet bezocht. Ook groep 8 is vereerd geweest met een bezoek. 

Surprises van de leerlingen waren origineel, netjes afgewerkt en toepasselijk. 

De zelf geschreven gedichten waren mooi met eindrijm. Hieronder staan enkele foto's van de surprises en het feest:


01 dec 2020 - Speculaas bakken
Het is siinterklaastijd. Dus zelf gebakken speculaas mag hierbij niet ontbreken. De leerlingen hebben volgens een oud  Hollands recept het speculaasdeeg gekneed en daarna gebakken in de oven. Hieronder staan er enkele foto's van het kokkerellen:


24 nov 2020 - Sinterklaasviering
  • De Sint is weer in het land. De sinterklaasviering vindt bij ons op school plaats op vrijdag 4 december a.s.  De leerlingen maken dan surprises voor elkaar. Zowel de mooiste surprise als het mooiste zelf gemaakte gedicht worden beloond. Dus leerlingen zet 'm op!!!

16 nov 2020 - Diwaliviering op school

Subh Diwali

De diwaliviering op school was uitzinning vandaag. Mede dankzij het feit dat de ouders de optredens van de leerlingen digitaal live hebben mogen zien. De ochtend begon met de aanbidding  van Lakshmimata middels gebed, zang en aarti. Daarna volgden de optredens van alle leerlingen van de school. Optredens van groep 8 leerlingen: 2 liedjes, 1 rap en 2 dansjes.

Het lied ter ere van Lakshmimata: 'He andhan ki maharani' is door de leerlingen uitzonderlijk mooi gezongen. 

Aanstormende toptalenten hebben een mooie, zelf gecomponeerde, diwalirap ten gehore gebracht, geweldig!! 

De danspasjes die de leerlingen lieten zien waren absoluut van een hoog niveau. Uiteraard hebben we ook heerlijk gegeten. Hieronder volgen er enkele foto's van de ochtend.


12 nov 2020 - Voorbereidingen Diwali
Op maandag 16 november a.s. vieren wij Diwali op school. Wij druk bezig met de voorbereidingen hiervoor. Dansjes worden ingeoefend, diwaliliedjes worden gezongen en een

rap wordt ingestudeerd. Met al deze mooie optredens wordt het vast een gezellige en onvergetelijke dag!


02 nov 2020 - Halloween 2020
Halloween wint terrein in ons land en bij de kinderen. Dat is duidelijk te merken aan het enthousiasme van de leerlingen tijdens de Halloween activiteiten.

De leerlingenraad heeft i.v.m. Halloween spelletjes georganiseerd voor alle leerlingen. Een buitengewoon eng spookhuis met bijzondere geluidseffecten, Just Dance/ stoelendans zijn activiteiten die georganiseerd zijn. De kinderen hebben enorm genoten.


25 okt 2020 - Nawratri 2020

Navratri

Sharad Navratri. Navratri (tweede periode). 

 17 t/m 25 oktober. Na Pitra Paksj begint de tweede Navratri: negen dagen durende festiviteiten, die afgesloten worden met Dussehra (Vijaya Dashami).


Navratri (ook: Navaratri of Navaratra) is een feest van dans en aanbidding. Het woord 'Navratri' is samengesteld uit twee woorden: 'nava' (negen) en 'ratri' (nachten).

Letterlijk betekent Navratri '9 nachten'. Op een van deze 9 dagen houdt de vrome hindoe - veelal in huiselijke kring - een offerdienst, waarbij de negen manifestaties (verschijningsvormen) van de vrouw van Shiva worden vereerd. Deze zijn: Sailaputri, Brahmacharini, Chandraghanta, Kusmanda, Skan- damata, Katyayani, Kalaratri, Mahagauri en Sidhidatri.

Na de offerdienst worden in sommige gezinnen de Durga-cahlisa (lofzang ter ere van Durga) voorgelezen en de geofferde spijzen uitgedeeld (soharie en lapsie, respectievelijk een in olie of ghee gebakken pannenkoek en een soort pudding). Het uitdelen van rijstebrij (mitha bhaat) hoort ook tot de mogelijkheid.

 

Zo beleven de leerlingen Nawratri

 

 


18 okt 2020 - Zelf geschreven verhaal
Tijdens de Kinderboekenweek hebben de leerlingen meegedaan aan een verhalen schrijfwedstrijd. De leerlingen hebben hun fantasie het werk laten doen met als resultaat: Bijzondere en spannende verhalen, het ene nog spannender dan het andere, een fantastisch resultaat. Hieronder staat er een verhaal geschreven door een leerling:

 

Verhaal

Tijdmachine.

Ik zat thuis gewoon te ontbijten samen met mijn ouders. Ineens hoorde ik de deurbel gaan. Ik opende de de deur en ik zag helemaal niemand. Wat ik wel zag was een klein, vierkant voorwerp. Ik wist niet wat het was dus ik ging het helemaal inspecteren. Ik liep langs alle kanten en zag toen ineens een blaadje waarop stond ‘Tijdmachine’. Ik dacht meteen dat het nep was dus ging ik weer naar binnen. De volgende dag moest ik naar school. Ik opende net de deur om naar school te gaan en zag dat ding nog steeds. Ik dacht: ‘Huh, is het hier nog steeds?’ Toen ging ik erop staan. ‘AAAA! WAT GEBEURD ER!?!?,’ schreeuwde ik en toen… ‘Huh, waar ben ik? Wat is er allemaal gebeurd?’ Vroeg ik terwijl ik mijn ogen opende. ‘W-wat… Ben ik nou in oertijd?’  Ineens zag ik dino’s lopen. ‘Nee,  nee, dit kan niet! Ik had gewoon  naar school moeten gaan en nu ben ik ineens hier! Waar zijn mijn ouders?’ Ik stond op en liep een stukje verder. Opeens zag ik een paar baby dinosaurussen. ‘Aww.. Wat zijn ze schattig. Hmm… ze kunnen wel schattig zijn maar ik moet zien terug te komen in mijn eigen tijd.’ Mijn gedachten gingen heen en weer. Ik loop steeds en steeds verder. Uiteindelijk begon ik dorst te krijgen. Gelukkig heb ik mijn schooltas bij me, daar zit nog wat brood en water in. Ik drink dan de fles met water helemaal leeg. Toen was ik geschrokken. Ik dacht dat ik zou uitdrogen als ik geen water meer had, maar toen zag ik een riviertje met mooi stromend water. Het enige wat niet zo mooi was is dat er andere dino’s ervan gingen drinken. Ik hoop dat ze me niet zullen aanvallen. Ik loop naar het riviertje en vulde mijn fles met water. Helemaal vol zodat ik genoeg water over ga hebben. ‘Het lijkt mij hier wel een leuke plek maar ik moet toch terug naar huis. Ik mis mijn ouders, ik mis mijn vrienden, ik wil gewoon terug naar het normale, dit is niet normaal.’ Dus ik loop weer verder en zie steeds andere dino’s. Ik ben totaal niet bang maar ik weet niet waarom. Normaal als ik met mijn ouders een horrorfilm kijk ben ik de eerste die stopt met kijken. Horrorfilms zijn nep en ben ik er bang voor, nu ben ik in de dinotijd en de dino’s zijn echt en ben ik er niet bang voor. Dat klopt toch niet? Nou heb ik geluk dat ik niet bang ben want anders zou ik helemaal geen kans hebben om hieruit te komen, nu heb ik nog een kleine kans. Ik loop weer verder en hoor ineens een stem. De stem komt mij bekend voor… Het lijkt erop alsof het mijn vriend, Leroy, is. De stem komt van achteren. Ik draai me om en zie in de verte een zwaaiende hand. ‘Wat? Het is Leroy! Wat doet hij hier?’ Ik schreeuw zijn naam terug en hij reageert. ‘James, James, ben jij dat?’ schreeuwt hij waarop ik reageer: ‘Ja, ik ben het, James! Ben jij Leroy?’ ‘Ja, ik ben het Leroy. Wat doe jij hier?’ Zegt hij. ‘Lang verhaal. We kunnen nu beter een uitweg gaan zoeken, dan vertel ik het je wel.’ Samen zoeken we een uitweg. We komen bij een grote berg terecht. Dan zie ik ineens een ingang. ‘Het lijkt wel een grot’. ‘Ja, volgens mij is dat het ook’. Samen lopen we naar binnen. Opeens horen we allemaal enge, rare geluiden. ‘Ik ben bang, Leroy.’ ‘Ik ook maar we kunnen niet opgeven, we moeten gewoon doorgaan’. ‘Oh my God. Da-Dat is de tijdmachine waarmee ik hier ben gekomen…’. Dit kan een teken zijn van dat we hieruit kunnen komen. ‘James, je bent geweldig!’ Ik doe hetzelfde als wat ik thuis deed. Ik sta erop, maar dan samen met Leroy. Hetzelfde gebeurt er weer net als hoe ik hierheen ben gekomen. ‘Niet schrikken, Leroy. Zo ben ik ook hier gekomen, nu ga ik op dezelfde manier met jou hier weg’. ‘W-waar ben ik?’ Vraagt Leroy. ‘We zijn weer thuis, in ieder geval bij mij thuis’. We zijn weer thuis! Gelukkig hebben we het gehaald. Onze ouders zullen wel boos en ongerust zijn. ‘Ik ga naar huis, James. Ik zie je morgen! Doei!’ Oké, ik ga aanbellen. Ik hoop dat mijn moeder niet boos is. Ik bel aan. Mijn moeder doet open. ‘Waar was je nou? Ik heb een belletje van juf gekregen dat je niet op school was! Wat heb je uitgespookt? Ik was heel ongerust. 

‘Lang verhaal, mam. Geef me alsjeblieft geen straf, ik zal het uitleggen! Waarschijnlijk zul je het niet geloven maar dat moet nu wel’.

En zo eindigde dit verhaal met een veilig einde.

 

Einde!


09 okt 2020 - Afsluiting Kinderboekenweek 2020
Tijdens de Kinderboekenweek wordt het lezen van kinderen extra gestimuleerd. In het kader hiervan is de Kinderboekenweek 2020 afgesloten met o.a. een voorleeswedstrijd. De leerlingen hebben hiervoor ontzettend goed hun best gedaan.

Naast de leeswedstrijd hebben de leerlingen in groepjes informatie over de tijdvakken van onze geschiedenis verzameld en deze op een leuke manier gepresenteerd aan elkaar. Groep 8 was voor 1 dag in het Romeinse tijdperk.

De dag is afgesloten met een gezellig samenzijn, met een hapje en een drankje in Romeinse stijl.

Onderstaande foto's geven een indruk hoe de dag is verlopen


08 okt 2020 - Beste voorlezer van groep 8
De voorleeswedstrijd van groep 8 was een nek aan nek race tussen enkele leerlingen.

Alle leerlingen hebben hun uiterste best gedaan en fantastisch gelezen. Uit alle winnaars is 1 de beste. Hieronder staat er een foto met alle winnaars.

 


01 okt 2020 - Opening Kinderboekenweek
De opening van de Kinderboekenweek was een groot succes. Tijdens de opening zijn we meegenomen naar Suriname, de jeugd van juf Shakoentela, indrukwekkend!! De leerlingen hebben genoten van de bijzondere verhalen. Het toneelstuk van de leerlingen was in 1 woord GEWELDIG.

De twee kersverse presentatoren hebben het fantastisch gedaan.

De komende week gaan we op allerlei manieren aan de slag met het thema 'en toen' met als afsluiting de voorleeswedstrijd op vrijdag 9 oktober.

 


23 sep 2020 - Excursie de nieuwe wildernis OVP
Groep 8 is dinsdag 22 september op excursie geweest naar 'de nieuwe wildernis' in de Oostvaardersplassen. Het was een leerzame ochtend.

De nieuwe wildernis:

Een groot moerasgebied met rietvlaktes, ruige graslanden, waterplassen, omringd door bossen: een waar vogelparadijs van internationale waarde. Dat zijn de Oostvaardersplassen, onderdeel van Nationaal Park Nieuw Land.

In dit vogelrijke moerasgebied werken mens en natuur op een bijzondere manier samen. Zo kom je onderweg heckrunderen, konikpaarden en edelherten tegen. Zij houden met hun gegraas de graslanden op een natuurlijke manier open. En ze vragen op hun beurt ook weer om zorg en beheer.

 

De excursie:

De ochtend was onderverdeeld in een binnenles met een verhelderende presentatie van de boswchter over de geschiedenis van de nieuwe wildernis en de dieren en planten die daar leven en een buitenles.

Tijdens de buitenles hebben de  leerlingen door de nieuwe wildernis gelopen met plantenkaarten, poepkaarten, kruidenkaarten, vogelkaarten om deze tijdens de looproute te herkennen, te benoemen en te bekijken. Hieronder staan enkele foto's van deze excursie:


23 sep 2020 - Week tegen pesten

De kanjertraining dient als basis bij het voorkomen en bestrijden van pestgedrag.

Het draagt bij aan een goede sfeer in de groep en op school.

Van 21 t/m 25 september is het de week tegen pesten. In deze week wordt er extra aandacht besteed aan het voorkomen van pesten en het werken aan een sociale veilige groep. Een workshop van Oké-punt is hier onderdeel van.

'Een veilige sfeer in de klas zorgt voor gevoelens van vertrouwen en rust. Het zorgt voor een situatie waarin groeien en leren mogelijk zijn'.

 

Dit jaar is het motto:

 


17 sep 2020 - Voorleestips
Workshop Voorleestips bij een voorleeswdstrijd

 

Wat is een geschikt boek? Wat mag wel en wat niet?
• Het is belangrijk dat je als voorlezer enthousiast over je boek bent en dat het leuk is
om naar te luisteren.
• Kies bij voorkeur een boek dat bedoeld is voor groep 7/8. Alleen tijdens de schoolronde en de
ronde daaropvolgend worden A-boeken toegestaan.
• In de provinciale en landelijke finale zijn A-boeken niet toegestaan. Informatie over A-, B- en Cboeken is te vinden op jeugdBibliotheek.nl.
• Niet toegestaan: een zelfgeschreven boek, een prentenboek, een tijdschrift, een gedicht, een
schoolboek of een fotokopie.
• Een voorleesboek in dialect is toegestaan tijdens de schoolronde en vervolgrondes, maar niet
tijdens de provinciale en de landelijke finale.
• Het fragment uit een boek wordt in zijn geheel voorgelezen. Er mogen geen stukken worden
weggelaten.
• Is er doorgegeven aan de regionale, provinciale of landelijke organisator welk boek gekozen is,
dan is wijzigen niet meer mogelijk.
Wat is een bruikbaar fragment?
• Een afgerond stuk. Een open einde mag om de luisteraars nieuwsgierig te maken naar het vervolg
van het verhaal (geen spoilers verklappen!).
• Een fragment waarin niet te veel personen voorkomen. Een fragment met veel personen is lastig
te volgen voor de luisteraar die het boek niet kent.
Hoe lang mag het voorlezen duren?
Het voorlezen van de inleiding plus het fragment mag maximaal vijf minuten in beslag nemen. Het
minimum is drie minuten. Een deelnemer kan in de voorbereiding het fragment rustig voorlezen en
de tijd bijhouden. Soms kan te lang voorlezen reden zijn om niet door te mogen!
Wat zegt een deelnemer in de inleiding?
• Verplicht: titel van het boek, auteur (eventueel illustrator), en (heel kort!) wat er vooraf is gegaan
aan het voorgelezen fragment, zodat luisteraars snappen waar het verhaal over gaat. De
deelnemer mag dit ook opschrijven en oplezen.
• Waarom hij/zij dit boek gekozen heeft en de eigen naam, de naam van de school en de plaats.
Waar let de jury vooral op?
• Duidelijk en rustig spreken. Af en toe verspreken is niet erg en wordt niet negatief beoordeeld.
• Het publiek kunnen meeslepen in het verhaal.
• De juiste klemtonen.
• Contact met het publiek, af en toe de luisteraars aankijken.
• Eigen stem gebruiken. Een goede voorlezer blijft dicht bij zijn/haar eigen stem en gebruikt
bijvoorbeeld kleine verschillen in tempo, leest iets harder of iets zachter om een sfeer of emotie
duidelijk te maken. Het gebruik van stemmetjes is niet verboden, maar is wel een valkuil voor de
meeste kinderen.
• Niet schreeuwen, geen toneelspel met (grote) gebaren

 

Hieronder staan enkele foto's van de workshop met een paar titeles van interessante boeken en enkele voorbeelden van tongbrekers

 


14 sep 2020 - Verslag Ganesh Chaturthi
 

Ganesh Chaturthi viering op Basisschool Shri Ganesha

 

Op zaterdag 22 augustus was het Ganesh Chaturthi. Op maandag 24 augustus hebben wij dat op school gevierd. Alle kinderen zijn naar de aula gekomen om gezamenlijk te bidden en een bhajan te zingen. Juffrouw Pritie heeft eerst een beetje informatie gegeven over Ganesha. Ganesha is de god van kennis en wijsheid. Hij neemt obstakels weg. We bidden tot Ganesha als we aan iets nieuws beginnen. Ook heeft ze verteld over de geboorte van de God Ganesha. Ganesha is de zoon van Parvati Mata en Shiva. Parvati Mata heeft hem gemaakt van klei en daar heeft ze leven in gezet. Ze wilde douchen en had een bewaker nodig. Dat was Ganesha. Shiva kwam thuis en wilde naar binnen. Ganesha liet hem niet binnen en toen heeft Shiva hem onthoofd. Toen Parvati dat zag zei ze dat ze een hoofd moesten halen. Ze hebben een hoofd van een olifant gehaald. Toen heeft ze het hoofd erop gezet en was Ganesha weer levend. Juffrouw Pritie heeft ons daarna nog een filmpje laten zien waarin het verhaal werd verteld. Toen mochten de kinderen die wilden Aarti doen. Aarti is een Hindoe-Ritueel met vuur en zang, dat deel uitmaakt van de puja, de verering van een Hindoegod. Brandende diya's worden voor een Murti rondgedraaid. Daarna zijn de kinderen naar de klas gegaan. Die middag mochten ze laddoos ( kokosballetjes ) maken. Ze mochten dat maken omdat God Ganesh laddoos erg lekker vindt. 6 kinderen mochten naar de keuken om de laddoos (kokosballetjes) te maken. Ze hebben gecondenseerde melk gemengd met geraspte kokos. Daarvan maakten ze balletjes met nog een beetje geraspte kokos erop. De andere kinderen in de klas mochten een film kijken over Ganesha. Daarna kwamen de kinderen met de laddoos ( kokosballetjes). Aan het einde werden de laddoos (kokosballetjes) uitgedeeld aan de kinderen en gingen ze naar huis.



Verslaggevers: Tussardi Saridjo, Diwya Jagai en Mohan Ramroochsingh


10 sep 2020 - Yogalessen op school
Yogalessen 

Yogales staat bij ons op het rooster. De leerlingen krijgen wekelijks een uur yoga van juf Susan.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat yoga een positief effect heeft op onder andere concentratie, stress, houding, goede nachtrust, verhoogde weerstand.

Hieronder staan enkele foto's van onze yogales verzorgd door juf Susan


25 aug 2020 - Viering Ganesh Chaturthi
Afgelopen maandag hebben we op school Ganesh Chaturthi gevierd. De viering begon met een gezamenlijk gebed in de middenruimte. De leerlingen hebben daarna de ganeshbhajan gezongen en achtergrondinformatie gekregen over de viering. Als afsluiting hebben enkele leerlingen aartie gedaan. Aangezien onze Lord Ganesha erg veel van laddoo houdt, hebben de leerlingen zelfstandig laddoo gemaakt (zie foto's).

 

Lord Ganesha en zijn levenslessen:

 

Foto's van de viering van Ganesh Chaturthi op school


25 aug 2020 - Welkom in groep 8

Foto van de eerste schooldag!

Welkom in groep 8 en een mooi en succesvol schooljaar toegewenst door juf Shanti.